
- RECORD STORE DAY 2025
- TOP 30 (22.04)
- Płyty tygodnia - przecena
- PŁYTY 200+ - przecena płyt z cenami powyżej 200 zł
E.S.T. - GOOD MORNING SUSIE SOHO (YELLOW/TRANSPARENT VINYL)
Cena regularna:
towar niedostępny

Opis
Esbjörn Svensson Trio woli, aby zwracać się do niego skrótem, sygnalizując w ten sposób swój wizerunek jako zwartej jednostki, jako zespołu z jednej formy, w którym lider nie odgrywa już głównej roli. Bandidee bardziej przypomina zespół rockowo-popowy niż jazzowe trio fortepianowe. Wiąże się to z kolektywnym sposobem pracy i kolektywnym brzmieniem. Może być chwytliwe i zrozumiałe, ale nie staje się płaskie i powierzchowne. E.S.T. nie boi się popularności. Z tego powodu przeszedł od bycia wskazówką dla wtajemniczonych do stałego elementu europejskiej sceny. Jego sukces przewyższa sukces przeciętnego zespołu jazzowego, a mimo to ma po swojej stronie twardych fanów jazzu i gildię krytyków. Ale przede wszystkim ma - jakie jazzowe combo może dziś tak twierdzić? - młodą publiczność.
Nic dziwnego w przypadku zespołu, który wydał już niezwykły album Monka (E. S.T. Plays Monk, BMG, 1997), ale zapytani o swoich ulubionych, nie wymieniają odpowiednich wielkich jazzowych, ale wymieniają Björk. Album z '99 roku "From Gagarin's Point of View" (ACT 9005-2) był promowany w Szwecji jak popowa produkcja - z singlem, teledyskiem i wszystkim, co się z tym wiąże. Natychmiast trafił na listy przebojów. Jako płyta jazzowa. Ale powinowactwo E. S.T. do popu również pozostawia swój ślad w muzyce, nawet jeśli jest to tylko mrugnięcie okiem. Tak więc obecny album "Good Morning Susie Soho" oferuje również to, co prawie należy do dzisiejszych albumów pop: obowiązkowy "ukryty utwór" z mrocznymi, ambientowymi akordami z Fender Rhodes. Gdzie indziej E.S.T. prezentuje funkowe groove'y, które pasowałyby do popularnego tria Ramseya Lewisa z lat 60. i łączy je z sybilantowymi dźwiękami i rytmiczną koncepcją drum'n'bass, z suchym werblem i basem wah-wah.
Najwcześniejsze przygody Svenssona z perkusistą Magnusem Öströmem są mile widzianym przypomnieniem: "Mieszkaliśmy na tej samej ulicy jako dzieci" - ujawnia Svensson. "Ojciec Magnusa był malarzem i Magnus grał na garnkach z farbą, a ja brzdąkałem na gitarze. W pewnym momencie dostał zestaw perkusyjny, a ja próbowałem swoich sił na pianinie mojej mamy - jednym palcem. Uczyliśmy się wszystkiego razem i pokazywaliśmy sobie nawzajem, co już potrafimy. Przede wszystkim nauczyliśmy się grać razem". Jako nastolatkowie grali w garażowych zespołach, Svensson był wokalistą i gitarzystą elektrycznym. Kiedy miał 15 lat, postanowił zająć się fortepianem i wrócił do muzyki w domu swoich rodziców. Jego matka grała Chopina, Rachmaninowa i Liszta, ojciec słuchał Monka i Ellingtona. Z tego wszystkiego syn chciał rozwinąć coś własnego. W połowie lat 80-tych wyjechał do Sztokholmu, studiował klasyczny fortepian i dołączył do hard bopowego combo w wieku 19 lat. Kiedy Öström podążył do Sztokholmu, obaj założyli E. S. T. w 1990 roku, którego Dan Berglund jest członkiem od 1993 roku. Niedługo później nagrali swój pierwszy album. Od tego czasu trio wspięło się na szczyt młodszej sceny skandynawskiej; Svensson został dwukrotnie uznany Jazzowym Muzykiem Roku w Szwecji, raz Kompozytorem Roku; za album "Winter in Venice" (ACT 9007-2) otrzymał szwedzką nagrodę Grammy.
W E.S.T. łączy chwytliwe i wyrafinowane tak spójnie, że nawet słuchacze, którzy nie przepadają za jazzem, dostają to, na co zasługują. Nie jest on wyłącznie odpowiedzialny za kompozycje, ale za E. S.T. jako całość. Są one tworzone podczas wspólnego grania, ponieważ Svensson ćwiczył z Öströmem od najmłodszych lat. "Muzyka to najpierw słuchanie, potem granie" to motto, które odnosi się zarówno do interakcji w trio, jak i do rozwoju nowych kompozycji - świadomych dźwięków i melodii utworów z porywającym groove, czasami wzbogaconych o oszczędne programowanie. "Muzyka musi trafiać do ludzi. W jazzie słyszy się wiele rzeczy, które nie docierają przez rampę. Staram się grać złożone rzeczy w sposób, który przemawia. Ludzie lubią energię w muzyce - może rodzaj rock'n'rollowej energii".
Spis utworów:
LP 1:
Strona A
1 Somewhere Else Before 5:35
2 Do The Jangle 5:55
Strona B
1 Serenity 1:50
2 The Wraith 9:19
3 Last Letter From Lithuania 4:06
LP 2:
Strona C
1 Good Morning Susie Soho 5:51
2 Providence 4:53
3 Pavane - Thoughts Of A Septuagenarian 3:46
4 Spam-Boo-Limbo 4:34
Strona D
1 The Face Of Love 6:52
2 The Reminicence Of A Soul 11:58
Dane szczegółowe
EAN | 614427900951 |
Format | LP |
Nośnik | 2LP |
Liczba nośników | 2 |
Data premiery | 15.09.2023 |
Bezpieczeństwo
Pytania? Zadzwoń:
784 307 700