VARIOUS - ZLOTA KOLEKCJA - LATA 20-TE, LATA 30-TE, VOL. 1 & 2

Dostępność: produkt dostępny
Wysyłka w: 24 godziny
Cena: 22,99 zł 22.99
ilość szt.
dodaj do przechowalni
Numer katalogowy: 2564628872

Opis

Międzywojenne dwudziestolecie stało piosenką. Najpierw śpiewał kabaret, a gdy głos popłynął z ekranu, zaczęło śpiewać kino. Dlatego historia polskiej piosenki, to historia polskiego kabaretu i filmu. Pierwszy zaczął krakowski Zielony Balonik, a po nim warszawski Miraż. Ale dopiero Qui Pro Quo, pierwszy kabaret Niepodległej śpiewał na całe gardło „kochana stara buda”. Mimo upływu tylu dziesięcioleci, uchodzi dalej za wzór doskonałości twórczej. Nigdy wcześniej, ani też niestety później nie współpracowało ze sobą zgodnie tyle indywidualności służącej lekkiej muzie w ogóle, a piosence szczególnie. W 1928 roku inicjatywę przejęło Morskie Oko. Tu zabłysły największe śpiewające gwiazdy piosenki tamtych lat. Dla tej sceny oddali swoją twórczą wenę kompozytorzy Henryk Wars, Jerzy Petersburski, bracia Artur i Henryk Goldowie, Zygmunt Karasiński, Szymon Kataszek i autorzy tekstów Marian Hemar, Emanuel Schlechter, Julian Tuwim, a przede wszystkim Andrzej Włast. Sławie Morskiego Oka zaczęły zazdrościć inne kabarety i teatrzyki rewiowe. Niektóre istniały jeden sezon, inne plajtowały po jednym programie, ale każdy z nich „fundował” polskiej piosence melodię i tekst, nuty lub płytę.
Na płyty trafiały też ekranowe szlagiery. Pisanie muzyki do dźwiękowców – jak je wówczas nazywano – było nie lada umiejętnością i specjalnością. Na czele nowego frontu artystycznego stanęło niezbyt liczne grono uznanych kompozytorów. Ich wybór wydawał się reżyserom i producentom tak samo ważny, jak posługiwanie się klasyką literatury przy pisaniu scenariuszy. O ile jednak dzieła Mickiewicza, Fredry, Orzeszkowej, Żeromskiego inspirowały twórczo scenopisarzy i reżyserów, o tyle sławy klasyki muzycznej wypadły w swej profesji mizernie. A specjaliści od piosenki?
W biografiach Andrzeja Panufnika i Jana Maklakiewicza nie wspomina się o ich przedwojennej przygodzie z filmem, traktując ją jako mało znaczący epizod. Tadeusz Sygietyński przedkładał krytykę muzyczną i folklor nad muzykę filmową. Życiopis Romana Palestra wśród tuzina tytułów międzywojennego dwudziestolecia, wyżej lokuje jego muzykę pisaną w spółce z Marianem Neuteichem, niż jego własny szlagier Baby zaśpiewany przez Bodo w Zabawce i powtarzany teraz po wielokroć. Zapomniany dzisiaj Ivo Wesby był mistrzem instrumentalnej ścieżki dźwiękowej i wspaniałym aranżerem. Jerzy Petersburski mimo wszystko wolał estradę niż ekran. Filmografia Alfreda Schera, Władysława Dana i Zygmunta Wiehlera jest niewielka, chociaż zapisała się kilkoma pięknymi piosenkami.
Najbardziej znaczącą postacią, zapewniającą powodzenie filmom muzycznym międzywojnia był Henryk Wars. Na ekranie nie miał właściwie konkurentów, o czym świadczy powtarzające się w jego nazwisko w co trzecim, ze 150 filmów dźwiękowych, wyprodukowanych przed wojną.
Większości piosenkom z tego czasu dawno stuknęła osiemdziesiątka. Ktoś może powiedzieć, że są stare. I jeśli nawet ma rację, cóż to za piękna starość. Dlatego tak drogie są wspomnienia.
Drogie są też dlatego, że przetrwały czasy, w których liczyło się zupełnie co innego… wojaczka albo przetrwanie, kolaboracja albo obóz koncentracyjny, getto albo więzienie, emigracja albo śmierć. To „albo” nie oznaczało wcale wyboru mniejszego zła. Większości przytrafiało się i jedno i drugie i… trzecie. Tak jak to bywa na wojnie.

Spis utworów:

1-1 –Janusz Popławski (2) Jak Drogie Są Wspomnienia 3:01
1-2 –Mieczysław Fogg Nie Ma Szczęścia Bez Miłości 2:43
1-3 –Zula Pogorzelska To Mi Wystarczy 3:10
1-4 –Adam Wysocki François 2:48
1-5 –Zofia Terne Może Tak, Może Nie 3:16
1-6 –Chór Dana Tango Milonga 3:05
1-7 –Tadeusz Faliszewski Rebeka 3:31
1-8 –Hanka Ordonówna Miłość Ci Wszystko Wybaczy 3:05
1-9 –Adam Aston Każdemu Wolno Kochać 3:00
1-10 –Eugeniusz Bodo Już Taki Jestem Zimny Drań 2:59
1-11 –Tola Mankiewiczówna To Mężczyzna Jest Stuprocentowy 3:08
1-12 –Aleksander Żabczyński Gdy Szczęście Podaje Ci Dłoń 3:09
1-13 –Stanisława Nowicka Skrwawione Serce 2:45
1-14 –Chór Juranda Najlepiej W Głowie Mieć Szum 2:50
1-15 –Adolf Dymsza Cóż Bez Miłości Wart Jest Ten Świat 3:25
1-16 –Mieczysław Fogg Hanko 3:10
1-17 –Zula Pogorzelska Panna Mania Gra Na Mandolinie 2:28
1-18 –Stefan Witas Odrobinę Szczęścia W Miłości 3:08
1-19 –Adam Aston And Tadeusz Faliszewski Znakiem Tego 2:58
1-20 –Zofia Terne Pokoik Na Hożej 3:19
1-21 –Stefan Witas Niezapominajki 2:57
1-22 –Adam Aston Bo Ja Się Boję Być We Dwoje 3:34
1-23 –Tola Mankiewiczówna And Janusz Popławski (2) Tangolita (Całować Umiem Tak Jak Tangolita) 2:56
1-24 –Eugeniusz Bodo O'key 3:05
2-1 –Chór Dana Co Nam Zostało Z Tych Lat 3:17
2-2 –Tadeusz Faliszewski Zapomnisz Mnie 2:29
2-3 –Zula Pogorzelska Mały Gigolo 3:08
2-4 –Adam Aston Ach, Jak Przyjemnie 3:10
2-5 –Marian Demar-Mikuszewski Czy Pamiętasz Tę Noc W Zakopanem 3:22
2-6 –Hanka Ordonówna Na Pierwszy Znak 3:27
2-7 –Mieczysław Fogg To Ostatnia Niedziela 3:21
2-8 –Janusz Popławski (2) Złociste Chryzantemy 3:07
2-9 –Zofia Terne Rebeka 3:06
2-10 –Eugeniusz Bodo Tyle Miłości 3:04
2-11 –Albert Harris (2) Ada, To Nie Wypada 2:53
2-12 –Jadzia Andrzejewska W Niedzielę 3:08
2-13 –Szczepko And Tońko Dobranoc, Oczka Zmruż 1:55
2-14 –Tadeusz Olsza Takie Coś 2:57
2-15 –Eugeniusz Bodo Baby 2:48
2-16 –Tola Mankiewiczówna François 2:59
2-17 –Aleksander Żabczyński Śpiewaj 3:02
2-18 –Janusz Popławski (2) Świat Się Zaczął Dziś 2:58
2-19 –Maria Modzelewska Chciałabym, Ale Boję Się 2:59
2-20 –Albert Harris (2) Tylko We Lwowie 3:06
2-21 –Aleksander Żabczyński Carmencita 3:02
2-22 –Hanka Ordonówna Piosenka O Zagubionym Sercu 3:06
2-23 –Chór Dana Trzy Świnki 2:45
2-24 –Tola Mankiewiczówna Taka Noc I Walc I My 4:03

Dane szczegółowe

EAN 0825646288724
Format CD
Nośnik CD
Liczba nośników 1
Data premiery 06.05.2014
Czas wysyłki 24 godziny

Pytania? Zadzwoń:

784 307 700

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper Premium