Absorbery - dodatkowe wytłumienie gramofonu. Część 2
Absorbery - dodatkowe wytłumienie gramofonu. Część 2

Sprzęt elektroakustyczny do którego zaliczamy urządzenia hi-fi oraz high-end tworzy system naczyń połączonych, w których o ostatecznym efekcie jaki uzyskamy przy odsłuchu decyduje każdy, nawet najmniejszy element. Wielu z nas przekonało się jaki wpływ na brzmienie naszego systemu ma odpowiednie dopasowanie okablowania, a w przypadku gramofonu jego prawidłowa kalibracja. Jednym z elementów wspomnianego łańcucha, który często bywa traktowany z przymrużeniem oka to absorbery i różnego typu podstawki i platformy pod sprzęt. Pomimo tego warto mieć na uwadze wpływ jaki mogą one wywrzeć na ustawione na nich urządzenia. Nas interesują szczególnie gramofony. W pierwszej części tego materiału skupiłem się na przedstawieniu założeń konstrukcyjnych, które zakładają jego optymalne działanie bez konieczności instalacji na dodatkowych podstawkach. Jednakże często bywa tak, że teoria rozmija się z praktyką i warto poświęcić trochę czasu na zapewnienie gramofonowi odpowiedniej amortyzacji.
Przechodząc do odpowiedzi na postawione pod koniec pierwszej części pytania rozpocznę od rzeczy najważniejszej, czyli podłoża na którym ustawimy nasz gramofon. Powinno być ono bardzo stabilne tak by nie wprowadzało dodatkowych drgań pochodzących od innych elementów wyposażenia. Najbardziej optymalnym rozwiązaniem jest instalacja gramofonu na półce zamocowanej bezpośrednio do ściany. Więcej na ten temat można znaleźć w tym tekście: https://voiceshop.pl/pl/n/77. Zapamiętajmy, że bez zapewnienia solidnej podstawy nasz gramofon nigdy nie zabrzmi zgodnie z założeniami jego konstruktorów i żadne dodatkowe platformy czy absorbery tego nie zmienią. Mogą oczywiście wpłynąć na zmianę charakterystyki odtwarzania, lecz w żadnym wypadku nie będziemy mieli kontroli nad uzyskanym efektem. Będzie to miało związek ze wspomnianym w pierwszej części tekstu sprzężeniem mechanicznym, które może przesunąć częstotliwość rezonansową układu w zakres pasma słyszalnego.  Inaczej sprawa wygląda w sytuacji gdy nasz gramofon stanie na dobrze wybranym podłożu, które zapewni mu optymalne warunki pracy. W takim przypadku prawdopodobieństwo sprzężenia mechanicznego w zakresie częstotliwości słyszalnych jest bardzo niewielkie, bowiem wyeliminowany zostaje czynnik niekontrolowanych drgań podłoża. Skoro wiadomo już, że dbając o solidne podłoże pod gramofon można bez obaw korzystać z dodatkowych absorberów, to w jaki sposób je dobrać ? Przede wszystkim ważne jest jakiego typu gramofon chcemy amortyzować. Jeśli mamy do czynienia z konstrukcją o dużej masie w której producent nominalnie nie przewidział żadnej formy tłumienia wibracji (takie konstrukcje działają na innej zasadzie) najlepiej sprawdzą się absorbery z jednorodnej substancji takiej jak sorbotan, czy podobne materiały. Stosowanie podstaw antywibracyjnych raczej nie jest wskazane, chyba że są to specjalne platformy przeznaczone do pracy pod dużymi obciążeniami. W przypadku kiedy mamy do czynienia z gramofonem wyposażonym w lekkie chassis możemy bez obaw spróbować zarówno platform jak i praktycznie każdego rodzaju absorberów. Takie gramofony są najbardziej podatne na działanie wspomnianych akcesoriów. W sytuacji kiedy dysponujemy gramofonem wyposażonym w amortyzowane subchassis proponuję zachować największą ostrożność przy doborze dodatkowego tłumienia. Tego typu konstrukcje w największym stopniu zostały zaprojektowane by radzić sobie same z tłumieniem wibracji i drgań przez co inwestycja w dodatkową amortyzację może nie spełnić oczekiwań.

Pytania? Zadzwoń:

784 307 700

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper Premium